
Vi har kørt med asfalt sprider for asfaltværkerne og entreprenørfirma
Deres folk nærmest kræver Sprider, da den sparer deres helbred, og de oplever langt færre smerter i fx. lænd og skuldre samt generel udtrætning. Skovlen er stort set lagt væk og asfalt er meget nemmere at rage, da den ikke bliver udsat for afkøling og faldkomprimering som kan opstå når det går lidt stærkt med kran/grab. Asfalt lægges meget præcist og i de helt korrekte mængder. Sprider er derfor blevet en del af de største virksomheders arbejdsmiljø strategi.
Flere asfaltfirmaer har besluttet af anvende Sprider som førstebil på et eller flere håndhold. De når mindst det dobbelte hver dag – og kan gøre det med en mand mindre, desuden bliver det endelige resultat ofte bedre idet overgange og mindre ujævnheder reduceres. Lægning foregår mere kontinuerligt, lastbil og robotarm er konstant i bevægelse og styres vie fjernstyring – selv lastbilen køres frem og tilbage samt styres udefra via samme fjernbetjening, hvilket betyder at chauffør ikke skal ind og ud af lastbilen hver gang den skal flyttes bare et lille stykke.
Sæson er nu forlænget til hele året – med Sprider arbejdes der selv om det er frost grader. Robotarm er opvarmet og kan nemt holde asfalt varm og flydende. Selve rundbueladet åbnes kun når der læsses frisk asfalt på, og holdes lukket under hele losningen gennem robotarmen. Det betyder stærkt reduceret nedkøling i forhold til åbnet lad, hvor der grabbes fra.